Контакт-центр (0462) 616-204
 
Контакт-центр (0462) 616-204

Новини

22.05.2020 / 09:56

Вирівнювання тарифу на доставку газу з 1 липня 2020 року. Чи дозволить це «Чернігівгазу» вийти зі збитків. Результати роботи за час карантину в умовах збитковості тарифу.

В четвер, 21 травня, керівництво АТ «Чернігівгаз» провело прес-конференцію. З журналістами зустрілись голова правління Алла Ярова, фінансовий директор Сергій Рябко, комерційний директор Сергій Савченко. Тема прес-конференції, яка пройшла із дотриманням карантинних заходів та дистанції у великій залі «Чернігівгазу» - «Вирівнювання тарифу на доставку газу з 1 липня 2020 року. Чи дозволить це «Чернігівгазу» вийти зі збитків. Результати роботи за час карантину в умовах збитковості тарифу».
Прес-конференція АТ "Чернігівгаз"  "Вирівнювання тарифу на доставку газу з 1 липня 2020 року. Чи дозволить це «Чернігівгазу» вийти зі збитків". Прес-конференція АТ "Чернігівгаз" "Вирівнювання тарифу на доставку газу з 1 липня 2020 року. Чи дозволить це «Чернігівгазу» вийти зі збитків". ФОТО: АТ "Чернігівгаз"

«40 мільйонів гривень – такі збитки отримало АТ «Чернігівгаз» за перший квартал 2020 року. Це сталося через затвердження НКРЕКП збиткового тарифу на перше півріччя  -  він покриває лише 82% собівартості послуги з доставки газу. Ускладнює ситуацію несвоєчасна оплата доставки газу  споживачами – на перше травня борг сягнув 16 мільйонів гривень. В тому числі це борги субсидіантів та пільговиків, гроші на оплату комунальних послуг яким фактично виділяє держава, але вони витрачають їх на інші речі, - сказала голова правління АТ «Чернігівгаз» Алла Ярова.

Незважаючи на це та на карантин, компанія продовжує працювати в режимі, який забезпечує безперебійність і безаварійність газопостачання і зв’язок зі споживачами в режимі онлайн. За 2 місяці карантину бригади аварійно-диспетчерської служби «Чернігівгазу» виїздили на виклики 2065 разів. Причиною третини цих викликів був запах газу на кухні, тобто вони стосувалися щоденного використання газу, без якого неможливий комфортний побут споживачів. З огляду на територіальні особливості області, віддаленість населених пунктів аварійним бригадам нерідко доводиться проїхати десятки кілометрів. Це впливає на витрати пального, амортизаційні витрати на спецтранспорт. Крім того, для забезпечення карантинних заходів частину коштів компанія спрямувала на придбання засобів захисту для бригад, які щоденно контактують зі споживачами – спецкостюмів, масок, дезрозчинів тощо.  Оператори контакт-центру і фахівці Центрів обслуговування клієнтів, які були переведені на віддалену роботу, працюють у посиленому режимі, адже під час карантину більш як вдвічі зросла кількість звернень від абонентів «Чернігівгазу». За 2 місяці від них прийняли 304 тисячі дзвінків.

Фінансовий директор компанії Сергій Рябко зазначає: «Чернігівгаз» продовжує у міру нинішніх фінансових можливостей виконувати інвестиційну програму – наприклад, на цей рік запланована заміна 8000 тисяч лічильників газу, які вийшли з ладу. В Чернігівському районі зараз встановлено вже 4 нових ШГРП (шафні газорегуляторні пункти, які відповідають за підтримання тиску газу, що подається споживачам).  Головним джерелом фінансування інвестпрограми є прибуток, за відсутності якого компанія не зможе виконати ряд заходів на загальну суму 27 мільйонів гривень. Вони включають заміну комбінованих будинкових регуляторів тиску та капремонти станцій, які забезпечують захист 432 км. підземних газопроводів від електрохімічної корозії, а також інші роботи з ремонту і оновлення. Разом з тим, АТ «Чернігівгаз» планує виконання заходів інвестпрограми, пов’язаних зі спорудами на розподільчих мережах, на 13 млн.грн. Але враховуючи постійне зростання витрат на їх обслуговування, повне оновлення буде можливим через десятки років».

 Кошти, які надходять з тарифу за доставку газу, спрямовуються на безперебійну роботу 13,8 тис. км газопроводів області, проведення ремонтів і обстежень, забезпечення обладнанням (в межах затверджених інвестпрограм), стабільну роботу регуляторних пунктів, що підтримують тиск газу для його доставки у оселі, облік газу, роботу аварійно-диспетчерської служби та інших служб, які щоденно забезпечують функціонування всієї газорозподільної системи області, пояснила Алла Ярова. «В той же час накопичувальні збитки від діяльності з доставки природного газу, починаючи з 2014 року, склали понад 604 млн.грн. Лише в 2019 році компанія витратила на 46 мільйонів гривень більше, ніж передбачено тарифом, на операційні витрати (зокрема, пов’язані з функціонуванням аварійно-диспетчерських бригад, проведенням поточних ремонтів та іншими послугами, пов’язаними з дотриманням ліцензійних умов). Через збитки «Чернігівгаз» не може повністю розрахуватись з Оператором ГТС за послуги балансування»,  - говорить Сергій Рябко.

Наприкінці 2019 року НКРЕКП затвердила двоетапне приведення тарифу на доставку газу до економічно-обґрунтованого рівня: з 1 січня та 1 липня 2020 року. Це було зроблено з метою зменшення фінансового навантаження на споживачів газу в зимовий період. Тариф, що діє на Чернігівщині в першій половині 2020 року – 1,068 грн за 1 кубометр на місяць, все ще є збитковим для компанії. На другому етапі вирівнювання, з 1 липня, затверджений НКРЕКП розмір тарифу - 1, 236 грн за 1 кубометр на місяць. Навіть з новим тарифом, при збереженні відносно низької ціни на газ, пов’язаний з технологічними витратами, компанія закінчить рік зі збитками, але принаймні максимально наближеними до точки беззбитковості.

Комерційний директор АТ «Чернігівгаз» Сергій Савченко навів такий приклад: «Якщо обчислювати доставку газу в кіловатах, та порівняти її вартість із доставкою електроенергії, то доставка газу виходить приблизно в 10 разів дешевшою: 10 копійок за розподіл  1 кВт/год. енергії з газу і 1,14 грн за розподіл 1 кВт/год. електроенергії».

Ускладнює ситуацію і невідповідність встановлених норм споживання газу абонентами без лічильників реальним. В останні роки норми споживання природного газу встановлювалися Урядом на основі політичних рішень та не мали відповідного обґрунтування, що в подальшому сприяло неодноразовому визнанню в судовому порядку нечинними та неправомірними рішень Кабінету Міністрів України. Наразі суб’єкти господарювання на ринку природного газу порушують питання про неконтрольовані об’єми його споживання понад встановлені норми, що в свою чергу призводить до збитків підприємств. Зараз для абонентів з газовими плитами встановлена норма 3,28 метри кубічних на 1 особу, для абонентів з плитами і водонагрівачами - 10,49. Насправді споживання, як показують практика і дослідження, приблизно вдвічі більше. Тому Кабінетом Міністрів розроблений проект постанови про «Деякі питання споживання природного газу побутовими споживачами». Вона передбачає збільшення норм для опалювального і неопалювального сезону до розміру, більш наближеного до реальності (для споживачів із плитами 5,2 кубометри з квітня по вересень і 7,6 з жовтня по березень; з водонагрівачами - 16,3 кубометри на літній сезон і 27,0 на опалювальний). Проект постанови опублікований на сайті Міністерства енергетики та захисту довкілля 6 травня.